Azië Backpacktrip: Week 2 Bali

Woensdag 3 februari vloog ik van Amsterdam via Singapore naar Bali voor mijn twee maanden durende backpacktrip in Zuidoost-Azië. De eerste keer naar Azië en de eerste keer backpacken… de voorbereiding alleen al was een groot avontuur. Na twee weken Bali vlieg ik naar Bangkok voor 2,5 week rondreizen door Thailand, waarna Mike op 7 maart naar Kuala Lumpur komt en we samen doorvliegen naar Australië waar zijn zus en haar vriend momenteel wonen. Vijf dagen bij hen en daarna nog twee weken samen door Maleisië trekken. En dat allemaal in acht weken.

20160209_150500

Inmiddels ben ik exact 2 weken onderweg en is mijn laatste dag op Bali aangebroken. Sterker nog, hij is al bijna voorbij. Maar eerst even terug naar waar de vorige blog eindigde.

Dag 6 – Amed -> Sanur

Na de regen in voornamelijk het noorden van Bali trekken Tess, Kieran en ik naar het zuiden van Bali. Badplaats Sanur is onze volgende bestemming. We regelen een goede prijs met één van de vele particuliere taxichauffeurs die ongeveer op iedere vierkante van Bali te vinden zijn en je ongeveer 10 keer per dag vragen ‘Taxi?’.

In Sanur schijnt zowaar de zon! En we hebben een guest house met een zwembad voor deur van onze veranda. Het kost ons maar 10 euro per persoon per nacht. Samen reizen heeft zo zijn voordelen! Verder is het namelijk hartstikke saai met die twee natuurlijk.

Na een frisse duik gaan we Sanur verkennen en lopen onbewust in een grote cirkel, om het ’s avonds ongepland nog eens over te doen. Met de temperaturen en de hoeveelheid zweet kan het niet anders dan dat we kilo’s afvallen, toch?

20160209_150133

Dag 7 – Sanur

Ik hoopte hier in Sanur een kitesurfles te kunnen doen, maar helaas. Geen zuchtje wind. Dan maar oerhollands een fiets huren. We fietsen kilometers lang over het kleine paadje langs Sanur beach, geen straf. Onze bestemming is een vervallen pretpark dat ergens in de jaren ’00 slechts drie jaar heeft bestaan. Na sluiting is er nooit meer wat meegedaan. Een creepy maar bijzondere plek. Helaas houdt het strandpad vroegtijdig op en moeten we zowaar langs de Balinese variant van een snelweg fietsen. Het pretpark zelf is een vreemde gewaarwording. De meeste gebouwen staan er nog maar vrijwel al het glas is eruit, daken zijn ingestort en de jungle heeft de plek flink overgenomen. Het schijnt een populaire plek voor foto- en filmshoots te zijn.

Na een uurtje rondwandelen fietsen we terug richting Sanur om de zoveelste nasi goreng te verorberen en bewijzen Tess en ik echte afdingkampioenen te zijn. We willen allebei dezelfde jurk kopen en de verkoopster geeft ons een totaalbedrag van 750.000 Rupiah. Wat?! Okay dat is slechts 50 euro, maar voor Indonesische begrippen belachelijk duur. We zijn wel een beetje verliefd op de jurken, maar no way dat we ze voor dat geld meenemen. Geloof het of niet, uiteindelijk gaan ze akkoord met een totaalbedrag van 200.000 Rupiah. Score.

Na ons shopavontuur springen Tess en ik in onze yogapakjes om even anderhalf uur heerlijk (en soms wat minder heerlijk) te ontspannen in een klasje Yin Yoga, en we sluiten met z’n drieën af met een diner op het strand.

Dag 8 – Sanur -> Nusa Lembongan

Eigenlijk stonden de Gili-eilanden op mijn lijstje, maar vanwege het slechte weer heb ik deze ingeruild voor het eiland Nusa Lembongan. Vanuit Sanur pakken we de fast boat die een uurtje en heel wat verbrande schouders later het strand van Nusa Lembongan opvaart. Weer hebben we een topaccomodatie voor dit keer slechts 7 euro per persoon per nacht, met zeezicht! Zelfs als je aan het douchen bent. Het is inmiddels mijn hobby om de verschillende boekingssites af te struinen naar de beste prijs/kwaliteit/locatie-deal.

Eind van de middag valt er ook hier (helaas) een bui, dus eigenlijk doen we de rest van de dag vrij weinig. Heerlijk ontspannen met de zee als achtergrondmuziek. ’s Avonds vinden we een ogenschijnlijk leuk restaurantje maar nadat we te horen krijgen dat zowel de rijst als de loempia’s op zijn, zijn we even het spoor bijster. Sinds ik ben aangekomen op Bali lééf ik op rijst. Dan maar soep en morgen geven we het nog een kans.

Dag 9 – Nusa Lembongan

Kieran heeft zin om te surfen en te mediteren, dus Tess en ik denken dat het een goed idee is om ook hier fietsen te huren. Verkeerd gedacht. We zijn nog geen minuut onderweg als zich de eerste megasteile klim aandient. Lopen dan maar. Met een zware rugzak en anderhalve liter water in mijn mandje. De tientallen scooters die voorbij razen kijken ons lachend aan. Die Hollanders ook altijd met hun fietsen.

Een half uur later hebben we geklommen en uiteindelijk ook flink wat gefietst en komen we allerlei mooie witte stranden en gigantische kliffen tegen. Wat een natuurgeweld, wat een prachtig gezicht. Uiteindelijk zijn we uren onderweg, fietsen we het hele eiland rond en hebben we waarschijnlijk weer kilo’s verbrand. Toch? ’s Avonds gaan we wat vroeger richting het restaurantje van gisteren omt tot onze verbazing te horen te krijgen dat ze wéér geen rijst hebben. What the ..? Merkwaardig.

Dag 10 – Nusa Lembongan

Om de lovebirds na een week samen reizen wat privacy te geven heb ik vannacht in een eigen kamer geslapen. Dat resulteert in een luie ochtend. ’s Middags willen we gaan wandelen/hiken richting het naastgelegen eiland Nusa Ceningan, waar je via een krakkemikkige brug kunt komen. Wanneer we echter bij onze favoriete ontbijttent aanschuiven voor de lunch, begint het te regenen en het zal vandaag ook niet meer stoppen. Gelukkig zitten ook Toby en Madeline, een stel dat we op de boot ontmoetten, bij dit restaurant dus in plaats van wandelen zitten we uren te kletsen. Ik besluit die avond te verhuizen naar het guest house waar onze nieuwe vrienden zitten. Die is goedkoper en Tess en Kieran zullen morgen toch vertrekken.

Terwijl het nog steeds regent, is het diner dat we ’s avonds met zijn vijven hebben op zijn zachtst gezegd memorabel (met een crushing Tripadvisor-review van Toby tot gevolg) en is het tijd voor afscheid. Tess en Kieran zullen morgen naar het eiland Nusa Penida gaan, terwijl ik nog een dagje op Nusa Lembongan blijf en daarna terugga naar Bali. Het was heerlijk om een week met z’n drieën te reizen, de ervaringen te kunnen delen met iemand die me zo lief is en om Kieran te leren kennen. Toch kijk ik ook uit naar verder gaan in mijn eentje. Bovendien zien we elkaar op 29 maart weer in Doha waar we toevallig op dezelfde vlucht terug naar Amsterdam zullen stappen.

Dag 11 – Nusa Lembongan

Hoewel het een klein eiland is, hou ik het hier prima vier dagen uit, zo blijkt. Vandaag verlaten ook Toby en Madeline dit eiland, maar hen zal ik later weer zien in Kuta. Voor nu ben ik dus een hele dag alleen. Na een heerlijk ontbijt bij onze favoriete ontbijttent besluit ik een scooter te huren. Dan hoef ik die bergen tenminste niet op te lopen. Ik heb nog nooit eerder scooter gereden en vind het best spannend, maar dit eiland is zo rustig en behalve een paar shuttlebusjes rijden er geen auto’s. Prima om te wennen dus. Met de scooter rijd ik over de krakkemikkige brug naar Nusa Ceningan waar ik nog een paar mooie kliffen zie, maar na een half uur het hele eiland gezien heb. Terug op Nusa Lembongan rijd ik naar het prachtige Dream Beach, adoreer de wilde golven tegen de kliffen en lunch bij een beach club. Inmiddels vind ik het scooter rijden zo leuk dat ik nog niet terug wil dus rijd ik nog wat rond. Het is hier zo groen! En de stranden zijn zo wit, terwijl het water turquoise groen is. Veel te veel dezelfde foto’s maak ik. De rest van de dag doe ik het rustig aan en ’s avonds trakteer ik mezelf op een diner met uitzicht vanaf de klif. De slechtste én duurste Nasi Goreng tot nu toe, maar het is eindelijk eens niet bewolkt dus is er zowaar een zonsondergang!

Dag 12 – Nusa Lembongan -> Kuta
Vandaag neem ik de boot terug naar Sanur vanwaar ik een shuttlebus naar Kuta pak. Eigenlijk wilde ik deze plaats vermijden en als ik er aankom, weet ik direct waarom. Eén grote toeristische bende, met een strip vol bars met neonletters en happy hour aanbiedingen, dronken Australiërs en slechte muziek. Gelukkig is mijn hostel wat rustiger gelegen, dichtbij het strand. Ik heb wat moeite met de overgang van het rustige eilandje naar deze drukke bende. ’s Avonds spreek ik af om met Toby en Madeline te gaan eten en vraag Jenni, mijn kamergenootje in het hostel mee. Uiteindelijk gaat mijn halve hostel mee en eten we met een grote groep in een verstopt straatje waar vooral de locals eten. Super cheap en super lekker. Het is al tegen half elf als we klaar zijn dus lopen we meteen door naar een bar waar ze goedkoop bier hebben. Ik lust nog steeds geen bier, maar het Indonesische biermerk Bintang heeft ook een Radler versie! Hiep hiep! Mijn slechte humeur van vanmiddag is inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen.

Processed with VSCO with c1 preset

Dag 13 – Uluwatu

De reden dat ik Kuta koos voor mijn laatste vier dagen op Bali is omdat het vrij centraal gelegen is t.o.v. een aantal plekken die ik nog wil zien én het is dichtbij het vliegveld. Een van de dingen die ik wil zien is de Uluwatu tempel in het zuiden, gebouwd op het puntje van een klif. Jenni en ik vinden het echter niet een heel goed idee om zelf scooter te rijden in deze drukke omgeving. Gelukkig hebben Toby en Madeline twee scooters – plus heel wat meer ervaring dan wij – en willen zij ook mee, dus kunnen we bij hen achterop. Hostelgenoot Louis huurt zelf nog een scooter en zo zijn we met zijn vijven onderweg. Het is een rit van een klein uur op veelal drukke wegen, maar tegen het einde cruisen we over glooiende heuvels door prachtig groen. We zien de tempel, wilde apen en weer prachtige uitzichten op kliffen. Het wordt bijna eentonig. Het weer besloot vandaag om een gevoelstemperatuur van zo’n 45 graden te hebben, dus zelfs rustig een tempel bezoeken zet ons in het zweet.

Processed with VSCO with f2 preset

We rijden door naar Padang Padang Beach, een klein verstopt strandje tussen twee kliffen dat helaas door de toeristen is ontdekt. Na een snelle duik in het water vertrekken we dus gauw weer. Op naar Blue Point Beach, waar je niet komt om te zwemmen maar om te surfen. Of zoals wij, om het gezellig te hebben bij één van de vele bars die tegen de klif zijn opgebouwd. We drinken Bintangs (niet teveel natuurlijk), eten een pizza als snack en worden teleurgesteld door de tegenvallende zonsondergang. Damn you stupid clouds.

Terug besluit ik om de scooter van Louis te besturen, met Louis achterop. Toby heeft namelijk een zachte band en Louis is niet echt op z’n gemak in dit drukke verkeer. Niet dat ik meer ervaring heb, maar echt bang ben ik nou ook weer niet. Een uur later kom ik levend maar doodmoe aan in Kuta. Dat verkeer hier is één grote chaos! Ik heb er spontaan geen honger meer van dus mijn Nasi Campur krijg ik maar half op. Voldaan maar kapot kruip ik om 22.30 al in bed.

20160216_191432

Dag 14 – Canggu

Gisteren hadden we nog allerlei plannen voor vandaag, maar eigenlijk willen we het vooral een beetje rustig aan doen. Jenni, Louis en ik chillen wat bij het zwembad van ons hostel maar na de lunch en de jacht op een nieuwe bikini besluiten we toch scooters te huren en naar Canggu te rijden. Canggu is een badplaats ten noorden van Kuta en Seminyak en heeft een levendige surfscene. We strijken tegen 16.00u neer op Canggu Beach, laten ons natspetteren door de torenhoge golven en genieten van een Bintang (Radler). Voor het diner rijden we naar restaurant Deus, iets verderop. Een heel toffe plek met tevens een winkel waar ze custom bikes (motors) verkopen. Het is dinsdag en dat betekent dat het Taco & Tattoo Tuesday is. Op dinsdagen kun je voor 105.000 Rupiah (7 euro) een tacomaaltijd, een biertje en een tattoo krijgen. Een echte tattoo, die ter plekke door een tatto artist wordt gezet. Met nog veel zon en zwemmen voor de boeg is nu een 2e tattoo laten zetten voor mij niet handig, maar Jenni gaat ervoor. Een paar uur later rijden we in het donker en in de spits weer terug naar Kuta terwijl Jenni een nieuwe tattoo op haar enkel heeft.

20160217_185718-1

Dag 15 – Kuta

En dan is het vandaag. Mijn laatste dag op Bali. Jenni begint vandaag met haar PADI cursus, Toby en Madeline zijn terug naar Australië en Louis is naar de Gili’s. Ik ben dus alleen, maar vind het eigenlijk wel prima. Al vroeg loop ik buiten voor een ontbijtje en vind ik eindelijk arganolie voor mijn haar (kan ik daar misschien ook weer eens wat mee beginnen). Rond de middag neem ik een heerlijke traditionele massage van een uur voor slechts 3 euro en na de lunch strijk ik neer bij het zwembad. Het is nog niet echt aan me te zien dat ik al twee weken op Bali ben, met dank aan de vele wolken en regen. Maar inmiddels zit er progressie in. Als Jenni terugkomt van haar eerste cursusdag gaan we samen wat eten, shoppen we nog wat en vinden heerlijk mango sorbetijs op Legian Street (de strip). De perfecte afsluiting van twee weken Bali.

Ik heb nog minstens de helft niet gezien van alles wat ik van Bali wilde zien. Maar dan is er tenminste nog genoeg om de volgende keer te doen. Morgen op naar Bangkok…

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *