Verslag: mijn week in de Tour de France

971860_10151466750230780_1309724831_n (Custom)Het was net iets meer dan een week, voelde als een maand maar uiteindelijk was ik 10 dagen als social reporter voor Belkin bij de tour de France. In de tien dagen hebben we elf verschillende steden aangedaan, vijf campings en drie hotels gezien, en een heleboel asfalt, wielrenners en fietsen. Van de meeste steden zag ik trouwens niet meer dan de straat waar de start of finish van de tour was, de weg naar de camping of het hotel en that’s it. Gelukkig had ik in sommige andere steden wel de kans om even wat rond te lopen. Of ik maakte een heerlijke strandwandeling, want we zaten veel aan de kust. One of my favorite places in the world. Ik hou van de zee! En ik hou van wielrennen, en van social media, en van Franse croissants en mosselen. Er kon dus weinig fout gaan afgelopen week. Hoewel…..

collage1Corsica
Dit jaar is het de 100e keer dat de Tour de France plaatsvindt! Heel speciaal, en daarom deed de Tour ook voor het eerst het Franse eiland Corsica aan. Sterker nog; hij ging van start op Corsica. Op donderdag vloog ik naar Ajaccio waar ik werd opgehaald door drie medewerkers van Belkin en de Belkin Van (camper). De eerste etappe zou pas twee dagen later plaatsvinden, maar die avond was er in de haven van Porto-Vecchio de teampresentatie. Mijn eerste contact met het team en de renners en we ontmoetten daar ook Milan onze cameraman. Ik hou van havens; die zilte zeegeur en al die mooie boten. Het was dan ook een perfect decor. Met de camper stonden we iedere avond op een andere camping, in de buurt van ofwel de start of de finish van de etappe van die dag. Op vrijdagochtend togen we weer richting het hotel waar het Belkin Procycling Team verbleef. Er stond een training op de planning, maar voor die tijd maakten wij van de kans gebruik om de mechaniciens, verschillende renners en de chefkok van het team te interviewen.

Het was even wennen voor de camera, in het Engels, en dan Nederlanders interviewen.. Maar gelukkig voelde ik me snel steeds vrijer worden. Het team was al meteen heel aardig en open. Je merkte dat de Tour nog niet begonnen was, iedereen was nog ontspannen. Die middag reden wij vast door naar Bastia, waar de dag erna de finish zou zijn. We hadden een prachtige camping aan het strand, dus ’s middags in bikini en ’s avonds een lekkere strandwandeling! De dag erna zetten we de camper langs het parcours, kletsten met Nederlandse fans, filmden een nieuwe aflevering en juichten het peloton toe.

De volgende ochtend togen we al vroeg terug richting Ajaccio (ik bleef lekker in mijn bedje boven de cabine liggen!) en de dag erna pakten we de ferry terug naar het vaste land. Na drie etappes op Corsica zou de Tour namelijk verder gaan in het prachtige Nice.

collage2

Nice & Marseille (en Zara..)

Op dinsdag vond in Nice de ploegentijdrit plaats. Fijn zo’n etappe die de hele dag in dezelfde stad blijft! Minder fijn was dat onze camper kapot ging. Hij moest naar de garage, en we hoopten dat hij dezelfde dag of de ochtend erna klaar zou zijn. Overdag veel gefilmd rondom de teambus en ’s avonds heerlijk mosselen gegeten in het oude centrum van Nice. Ik ben gek op de sfeer in deze stad. De boulevard, de mooie gebouwen, de verse vis. Ik koos dan ook mijn marineblauwe jumpsuit en bootschoentjes uit voor deze dag. En met succes want ik werd verschillende keren aangesproken door mensen die dachten dat ik uit Nice kwam (ik haat het wanneer mensen direct aan je zien dat je Hollands bent….). Die avond was ik trouwens te horen op Radio1! We hadden die ochtend Filemon Wesselink geïnterviewd voor onze camera, en daarna wilde hij mij ook interviewen voor zijn radioverslag van die avond. Je kunt het fragment met mij hier terugluisteren.

De camper bleek nog niet klaar te zijn dus sliepen we die avond in een hotel. Máár al mijn spullen lagen in de camper die in de garage stond. Ik had alleen wat toiletspullen, maar geen schone kleding. Voordat we de volgende ochtend door moesten, dook ik dus even de stad in. Tot mijn verbazing was om 9 uur ’s morgens de Zara al open. En wat zag ik toch een hoop mensen met shoppingtasjes aan hun arm, zo vroeg op de ochtend. Eenmaal binnen in de Zara viel het kwartje. Die ochtend was in Frankrijk de sale begonnen, wat één grote heksenketel betekende. Ik zocht een kort broekje, een lange broek en een topje uit en nam het zonder te passen mee. Geen tijd. We moesten gauw door naar Cagnes-sur-Mer voor de start van de volgende etappe.

Eenmaal daar vond ik bij de teambus niemand minder dan Bert van Marwijk! Je begrijpt dat we die natuurlijk heel graag wilden interviewen. Vlak voor hij de auto in moest, lukte het om een paar vragen te stellen. Terwijl ik dat deed werd ik blijkbaar gefilmd door de NOS want ´s avonds was ik kort te zien in de Avondetappe. Die dag reden Milan en ik mee naar de finish in Marseille met ploegdirecteur Richard Plugge. We reden een groot gedeelte om het parcours heen zodat we sneller bij de finish waren, maar de laatste paar kilometer moesten we wel over het parcours. Zo tof al die mensen die langs de kant staan!

Goed, eenmaal in Marseille bleek de camper nog steeds kapot (de medewerkers van Belkin waren bij de camper gebleven), dus zochten Milan en ik een hotel in Marseille maar niet voordat we heerlijk paëlla aten aan het strand! Life is good!

collage3

Montpellier, Albi en Toulouse –> Amsterdam
De volgende ochtend had ik nog even tijd om de mooie binnenstad en oude haven van Marseille te bekijken (prachtig!). Ik bracht de lange broek terug bij Zara en ruilde het voor nog een t-shirtje. Zo kon ik die dag tenminste iets schoons aan. Met de trein kwamen we in Montpellier, de finishplaats van donderdag. Die dag bleek ook dat het geen zin had om de camper te laten repareren (dan had hij nog dagen daar moeten blijven staan), dus namen de twee dames van Belkin met een huurauto al onze spullen mee naar het hotel in Montpellier. Eindelijk was ik weer verenigd met mijn kleren, mijn föhn, laptop, telefoonoplader en ál mijn schoenen…. Thank God.

De dag erna zou er een nieuwe camper komen vanuit Nederland, de Belkin-dames zouden een camping zoeken in de buurt van de volgende finishplaats terwijl Milan en ik weer een aflevering filmde rondom de start en Team Belkin. Weer reden we met een teamwagen mee naar de finish in Albi, waar we nog meer filmden en dit keer dichtbij de finish stonden voor de massasprint. Het was trouwens bloedheet, al vanaf Nice. Maar in Montpellier en Albi het allerheetst. Kan je nagaan hoe warm die renners het hebben, iedere dag 200km fietsen door die hitte.

Helaas was het zaterdag tijd voor mij om naar huis te gaan. Ik werd afgelost door een nieuwe reporter, ditmaal uit Frankrijk. ’s Morgens afscheid genomen van het hele team, die ik gelukkig weer ga zien op 20 juli in Annecy, en hup naar het vliegveld in Toulouse. Die dag was de eerste bergetappe, een etappe die de jongens uit Team Belkin goed lag. Jammer dat we er niet meer bij konden zijn, maar op het vliegveld zagen we één minuut voordat we moesten boarden nog hoe Bauke Mollema en Laurens ten Dam 4e en 5e werden! Echt zooo goed!! Vol adrenaline vloog ik dus naar huis.

1011214_10151453053900780_2029953139_n

Weer thuis
Ook zondag deden Mollema en ten Dam het geweldig! Het is wel raar om nu thuis naar de koers te kijken, maar aan de andere kant kan ik het nu in ieder geval zien. Als je in de Tour zit ben je vooral aan het rijden van start naar finish en zie je weinig van de etappe. Soms kwamen de jongens na de finish weer bij de teambus en had ik geen idee of ze het goed hadden gedaan. Nu zit ik iedere dag weer vol spanning de hele koers te volgen! Over twee weken ben ik bij de etappe in Annecy, en Belkin heeft gevraagd of ik ook naar de laatste etappe in Parijs wil komen. Natuurlijk! Dat wordt nog een top weekend om de Tour mee af te sluiten!

Volg jij de Tour de France?

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 Gedachten over “Verslag: mijn week in de Tour de France

• Hannah

How did you get so lucky to be able to get a job like this? 🙂 This is fantastic. I am trying to look for something similar. I am a little younger, hoping to try something like that after my degree. How did you get involved may I ask?

• Esther Post auteur

Hi Hannah,
      A week before the Tour started, Belkin posted on their Dutch Facebook that they were looking for an online reporter. I wrote them a letter explaining why I would be the best choice ;-). They posted the same announcement for the second and the third week but on Belkin’s French and German Facebook-pages.

• Hannah

That’s incredible! I will keep my eye out next time round, I’m a cyclist and a student of English Literature so for me it’s perfect! Hopefully other teams do something similar for England! That’s so lovely, I can’t wait to actually follow the tour in person one day. I bet you are having a fantastic time 🙂