Azië Backpacktrip: Week 4 Thailand

Woensdag 3 februari vloog ik van Amsterdam via Singapore naar Bali voor mijn twee maanden durende backpacktrip in Zuidoost-Azië. De eerste keer naar Azië en de eerste keer backpacken… de voorbereiding alleen al was een groot avontuur. Na  eerst twee weken Bali vloog ik naar Bangkok voor 2,5 week rondreizen door Thailand. Op 7 maart voegt Mike zich bij mij in Kuala Lumpur om samen door te vliegen naar Australië waar zijn zus en haar vriend momenteel wonen. Vijf dagen bij hen en daarna nog twee weken samen door Maleisië trekken. En dat allemaal in acht weken.

Processed with VSCO with a6 preset

Dag 24 – Chiang Mai

Eigenlijk was ik van plan om vanmorgen een yogales te doen, maar in plaats daarvan besluit ik rustig een ontbijttentje op te zoeken en naar het History of Chiang Mai Museum te gaan. Op weg naar het museum kom ik langs een hele grote tempel waar ik besluit even te stoppen. Boeddhistische tempels zijn in korte tijd favoriet geworen bij mij. Daarbinnen voel ik me compleet rustig. Ik word gezegend met een wit armbandje voor ‘good luck and happy’ van een oude monnik en kom er eenmaal buiten achter dat ik geen tijd meer heb om naar het museum te gaan.

Ik heb namelijk met Ineke afgesproken om naar de Grand Canyon van Chiang Mai te gaan, waar we veel goede dingen over hebben gehoord. Het is een scooterrit van zo’n 25 kilometer, met onze navigatie-app neem je echter nog wel eens een verkeerde afslag dus zijn het er eerder 30. Scooter rijden in Chiang Mai lijkt voor sommigen misschien chaotisch, maar na mijn ervaring in Kuta vind ik het hier heerlijk overzichtelijk! De Grand Canyon voldoet niet aan onze verwachtingen. Hij is helemaal niet grand, en bovendien gewoon uitgegraven. Het ziet er best leuk uit en je kan er op een mooie dag lekker zwemmen en van de kliffen springen maar wij hadden toch wat meer verwacht. Op de terugweg stoppen we bij een gigantische shopping mall waar behalve talloze Westerse en lokale winkels, wel 9 verschillende Japanse restaurants zitten. Vinden we raar. Wij eten uiteindelijk bij de grote gele M, want we zijn dan wel in Azië maar na drie weken rijst heb je ook wel eens zin in een burger.

Terug in Chiang Mai bezoeken we nog twee tempels en nemen daarna definitief afscheid. Ik moet straks om 3.30u op om naar het vliegveld te gaan dus nadat ik mijn backpack heb ingepakt, kruip ik vroeg onder de wol – dun katoen eigenlijk in dit geval.

Dag 25 – Chiang Mai -> Ao Nang

Om 3.35u word ik wakker van de wekker van mijn buurman. Mijne was om half 4 al afgegaan, maar had ik blijkbaar niet gehoord. Mijn hostelbuurman en zijn reismaatje moeten ook naar het vliegveld en onze hosteleigenaar brengt ons gratis en voor niets, in z’n pyjama. We moesten om 4 uur klaar staan, dus staan wij er om vijf voor vier. Geen hosteleigenaar te bekennen. Sterker nog: we horen hem nog snurken in zijn kamer. Om 3.58 horen we een wekker en om 4.00 staat hij met zijn auto voor ons klaar.

Op Chiang Mai Airport is alles nog dicht, zelfs de security check. Ik heb honger! Maar geen ontbijt te vinden hier. Dan maar een dure maaltijd kopen aan boord van het AirAsia-toestel waarmee ik naar Krabi vlieg. Rijst met kip en basilicum, daar kan niet veel mee mis gaan toch? Wrong. Spicy as hell. Laten we zeggen dat ik meteen wakker ben.

20160227_121808

Aangekomen in Krabi neem ik de shuttle bus naar Ao Nang, dat aan de zuidwest-kust van Thailand ligt. Onderweg heb ik een vermakelijke conversatie met een oudere Amerikaanse dame die al vijf jaar in Chiang Mai woont. Ze is de eerste Amerikaanse die tijdens mijn reis ontmoet. Best gek. Duitsers zijn er hier in overvloed, écht overvloed. Nog meer dan in Nederland. Amerikanen zie je hier echter weinig. Maar goed. In Ao Nang check ik in bij mijn hostel en kom ongeveer tegelijk aan met een meisje uit Wenen. Hoera, Oostenrijkers! Nog meer Duits lullen. Nee, eindelijk eens Oostenrijks lullen! We gaan samen naar het strand waar ik binnen een kwartier wegsmelt. Water in, opdrogen tot je weer nat bent van het zweet, het water weer in en het hele riedeltje opnieuw. Het is heet en tegen de middag ben ik het zat. Hoe mooi het uitzicht op de limestone rotsen ook is. Terug in het hostel ontmoet ik een Nederlands meisje waarmee ik ga lunchen en wat door het dorpje wandel. ’s Avonds boek ik een busje richting Khoa Sok National Park en loop wat door de hoofdstraat. Ergens hoor ik iemand Take it Easy zingen en weet: dit is het restaurant waar ik vanavond zijn moet. Na zijn laatste noot ben ik de enige die klapt, de andere vier terrasgasten kunnen het respect niet opbrengen. De man met gitaar is blij en vraagt me vervolgens of het goed is als hij dan nu een liedje van Bob Dylan speelt. Duh.

Dag 26 – Ao Nang –> Khoa Sok

Vandaag is weer een reisdag. Ik ga richting Khoa Sok National Park, ten noorden van Krabi. Ik word met backpack en al in een verbouwde pick-up trick gepropt waar al een man of 8 in zit. Knus! Tien minuten verderop moeten we er weer uit en zitten we met tientallen anderen te wachten op het volgende busje dat ons naar plaats van bestemming brengt. Het is hier dat ik herenigd word met de verloren camera. Danielle, die ook met Demi en mij in Bangkok was, heeft halverwege vorige week de camera van Demi overgenomen omdat ik haar eerder zou tegenkomen. Zij reist nu met haar nicht en diens vriend, en ze hebben mij gevraagd of ik met hun een vierpersoons bungalow wil delen in Khoa Sok. Gezellig! De rit naar het park duurt een paar uur, maar de natuur wordt steeds mooier. Bergen, groen, limestone rotsen, kleine dorpjes… We slapen in een dorpje net buiten het park en boeken onze tour voor de dag erna. Er zit een kakkerlak in onze badkamer en de houten muren hebben gigantische kieren. Lekker rustig slapen in de jungle!

Processed with VSCO with f2 preset

Dag 27 – Khoa Sok National Park

Al vroeg sta ik op voor een goed ontbijt. Vandaag wordt een actieve dag! Alles wat ik nodig heb, doe ik in een waterproof tas; de kans dat we vandaag nat worden is namelijk 100%. Met weer een mini van word ik opgehaald en nadat we de rest van de groep verzameld hebben, rijden we in een uur naar de pier van het grote Khoa Sok Lake. We mogen ruim een uur op een longtail boat, jeej! Op het water zijn blijft één van mijn lievelingsdingen. Het meer is gigantisch en de omgeving schitterend. Enorme limestone formaties die het water uitschieten, eilandjes, bergen, groen, aquagroen water: we kijken onze ogen uit. Ook deze groep bestaat weer voornamelijk uit Duitsers, aangevuld met een Brits stel, een Frans stel en twee Nederlandse meiden (mezelf incluis). Na de boottocht meren we aan bij een soort basecamp op het meer. Behalve een restaurant/kantine-achtig ding drijven hier allemaal kleine bamboohutjes waar je in kan overnachten (staat op de lijst voor de volgende keer). We krijgen een geweldige lunch inclusief vier enorme deep fried fish, die je zo aanstaren vanaf hun bord. Vervolgens varen we een stukje tussen de mangrove bossen richting het begin van de trail die we gaan lopen.

Een uur lang trekken we door de jungle, door de rivier, onder bamboe door, over boomstronken heen tot het begin van de Nam ta Lu cave. Hier gaan mijn broekje en topje uit zodat ik alleen nog in bikini sta, super charmant met mijn Teva-sandalen eronder en een flashlight op mijn hoofd. In deze cave leven onder andere heel veel vleermuizen, spinnen, kikkers en wellicht enkele slangen. Van tevoren vind ik het een beetje eng, vooral omdat we stukken door het water moeten en wie weet wat daar allemaal in leeft. Eenmaal in de grot vallen de meeste angsten weg. Geen slangen te zien of te voelen, terwijl ik toch hele stukken tot mijn kin in het water sta. In het donker. We klimmen en klauteren over rotsen, tussen smalle openingen door en zien ondertussen het plafond vol hangen met vleermuizen. Onze gids neemt één van de enorme, enge spinnen op zijn hand en zegt doodleuk: “This a little poisonous, but not deadly. Only if you tease.” Okay dan. Ondanks dat ik niet echt warm word van deze spinnen, heb ik plezier in de tocht. Dit is pas avontuur! Ik vind het zelfs jammer als we aan het andere eind de grot weer uit komen.
DSC00879(mooi die koplamp he?)

Om terug bij de boot te komen, trekken we weer drie kwartier door de jungle en als we terugkomen bij basecamp is er wat tijd om te zwemmen en te relaxen in het heldergroene water. De uurlange boottocht terug naar de pier is bijzonder vanwege de aankomende donkere wolken. Links van de boot is het licht, rechts van de boot donker. Gelukkig houden we het droog en zorgen de wolken alleen voor een paar mooie kiekjes. Eenmaal terug in het dorpje check ik in het bij het hostel waar ik vanavond slaap, ga eten met een meisje uit mijn tourgroep van vandaag en kom nog meer Oostenrijkers tegen. Daarna vallen al vroeg mijn ogen dicht. Wat een dag. Zeker een hoogtepunt!

Dag 28 – Khoa Sok –> Koh Lanta

Alweer staat mijn wekker vroeg. Dit keer word ik opgehaald om terug richting Krabi te gaan waar ik de ferry pak naar het eiland Koh Lanta. Toevallig zit Cathelijne, het meisje met wie ik gister ging eten, ook in de mini van. Gezelligheid! Rond twee uur kom ik aan op Koh Lanta, een eiland dat volgens velen fantastisch is. Ik heb nog geen verblijf geboekt, maar ga direct naar Bee Bee Bungalows. Over deze plek heb ik veel enthousiaste verhalen gehoord, maar het is online niet te boeken. Daar aangekomen blijkt dat ze helaas vol zitten maar wellicht morgen… Ik loop met mijn backpack op de rug in 36 graden naar nog wat andere accomodaties maar ben inmiddels een natte vaatdoek. Het wordt een hutje bij Mama’s, net achter Bee Bee en je mag gewoon bij Bee Bee komen chillen aan het strand. Top! Ik relax wat in mijn hangmat en geniet van de zonsondergang op het strand, loop wat langs de winkels en restaurants en nadat ik mijn huisdier de kakkerlak heb opgesloten in de badkamer val ik onrustig in slaap, veilig onder de klamboe.

Processed with VSCO

Dag 29 – Koh Lanta

Vandaag ben ik exact vier weken onderweg! Het voelt als veel langer, maar gelukkig ben ik pas op de helft van mijn reis. Al vroeg sta ik bij Bee Bee op de stoep, maar helaas vandaag nog geen bungalow vrij. Morgen waarschijnlijk wel, zegt hij. De rest van de dag spendeer ik in een hangmat en op het strand bij Bee Bee. Begin van de middag komt Demi, die ik twee weken geleden in Bangkok ontmoette, aan en liggen we samen te bakken. Er moet toch echt nog wat gewerkt worden aan die kleur. Dit is mijn eerste echte stranddag van deze hele reis! Na de zonsondergang krijgen we te horen dat we morgen een bungalow krijgen bij Bee Bee, hoera! En nu zitten we na te buiken van onze Thaise maaltijd op een bamboebank. Het is hier een paradijs en we blijven nog vier dagen, olé!

Lees ook mijn eerdere verslagen van deze reis:

Week 1 – Bali
Week 2 – Bali
Week 3 – Thailand

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *