Azië Backpacktrip: Week 3 Thailand

Woensdag 3 februari vloog ik van Amsterdam via Singapore naar Bali voor mijn twee maanden durende backpacktrip in Zuidoost-Azië. De eerste keer naar Azië en de eerste keer backpacken… de voorbereiding alleen al was een groot avontuur. Na  eerst twee weken Bali vloog ik naar Bangkok voor 2,5 week rondreizen door Thailand. Op 7 maart voegt Mike zich bij mij in Kuala Lumpur om samen door te vliegen naar Australië waar zijn zus en haar vriend momenteel wonen. Vijf dagen bij hen en daarna nog twee weken samen door Maleisië trekken. En dat allemaal in acht weken.

Processed with VSCO

Dag 16 – Bali -> Bangkok

Om 4.00u staat mijn wekker, ik heb maar drie uur geslapen. Tijd om het mooie Bali te verlaten. Om 11 uur kom ik aan in Bangkok, de plek waar veel backpackers hun trip juist beginnen. Ik slaap in het Here Hostel, dat super leuk ingericht is, en ontmoet vrijwel meteen mijn Nederlandse stapelbedgenoot Demi. Morgen wil ik met de nachttrein naar Chiang Mai dus ik besluit naar het treinstation te lopen. Een wandeling van 40 minuten waarna ik nog niet echt wild ben van deze stad. De treinen zitten de komende dagen helemaal vol, met dank aan een Boeddhistische feestdag. Top. Andere backpackers tippen me dat er op de dag zelf om 12.00u vaak nog wat annuleringen binnen komen. Morgenochtend maar weer proberen dan. Ik heb vandaag eigenlijk nog niks fatsoenlijks gegeten dus ik besluit mij direct onder te dompelen in de Thaise cuisine. Bij een foodcourt met slechts Thaise woorden wijs ik iets aan dat er wel lekker uit ziet. Les nummer 1: vraag ALTIJD of iets spicey is. Want als je dat niet doet brandt je mond eruit. Lesje geleerd.

Demi en ik lopen ’s avonds richting de Khoa San Road buurt: het backpackersepicentrum. We eten iets lokaals van een stalletje op straat waar alleen maar locals zitten en een uur later blijkt dat mijn buik daar toch niet zo blij mee is. Auw. Na een rondje Khoa San Road en Rambuttri spreek ik met David af. Vijf jaar niet gezien en dan ben je toevallig tegelijk in Bangkok! We halen bier en premixed Mojito in een flesje bij de 7-11 en lopen al kletsend door de straten. Er is een hoop bij te praten! Halverwege halen we een nieuwe ronde en na een paar uur duik ik voldaan mijn hostelbed in.

20160219_142122

Dag 17 – Bangkok

Vandaag staat allereerst in het teken van een treinkaartje te bemachtigen. Op hoop van zegen weer op naar het station. Het lijkt in eerste instantie niet hoopvol maar na 20 minuten wenkt de loketmevrouw me; ze heeft één bed vrij in de trein van vanavond! Wat een opluchtingl ik heb echt geen zin om nog het hele weekend in Bangkok te blijven. De stad heeft me nog niet echt gegrepen. Maar nu ik er toch ben, kan ik maar beter wat gaan bekijken.

Bij Wat Pho bewonder ik de enorme liggende Buddha en voel een serene rust in de hoofdtempel. Totdat een schoonmaker begint te stofzuigen dan. De Buddha’s, tempels en pagodes zijn prachtig, tot in de puntjes afgewerkt. Tientallen foto’s maak ik, maar die kan nu helaas niet laten zien (vertel ik zo). Lunchen doe ik aan de rivier, ik pak een express boat naar de eindhalte en laat mijn voeten even verwennen bij een massagesalon op Khoa San Road. In het hostel haal ik mijn backpack op en pak alles nog even in voor de lange treinreis. Denk ik dan.

20160219_201605

Mijn trein vertrekt om half 8. Het gaat me niet gebeuren dat ik deze mis dus sta ik met mijn goede gedrag al om kwart over 6 op het station. Ik eet weer bij het food court, dit keer niet spicey. Ik leer het wel! Om kwart voor 7 zit ik in mijn coupé. Nadat de trein vertrokken is, komt er iemand om de bedden op te maken. Ik doe mijn backpack en daypack op slot, goed opgeborgen en houd een klein tasje naast me met mijn belangrijkste dingen. Om half negen val ik vrijwel direct in slaap terwijl de trein verder hobbelt richting het noorden. De reis zal in totaal zo’n 14 uur duren. Eigenlijk slaap ik best goed, voor zover dat kan in een schuddende trein die tig keer – soms wat abrupt – stopt en je op een matrasje van 70cm breed ligt.

Dag 18 – Chiang Mai -> Pai

Om 8 uur word ik wakker en ga mijn spullen weer goed verdelen over mijn backpack en daypack. Dat is wanneer ik ontdek dat mijn (of eigenlijk Mike’s) camera weg is. Shitterdeshitkuttiepruttie. Ik weet toch bijna helemaal zeker dat ik hem had in de trein. Wat nu? Voor de verzekering is het belangrijk dat ik het rapporteer dus komt de conducteur erbij. Met een groep van drie doorzoeken ze mijn coupé en de omliggende coupés van top tot teen. De Railway Police komt erbij. Heel handig dat bijna niemand Engels spreekt ook. Gelukkig spreekt mijn buurman een klein beetje Engels. Er wordt een geimproviseerd rapport opgemaakt en op het station moet ik mee naar het kantoor van de Railway Police. Ze sturen me met een mannetje mee; ik moet naar de Tourist Police en hij zal me brengen. Geen idee wie deze man is en of ik hem moet vertrouwen, maar ik ga toch maar mee. Aan de compleet andere kant van de stad kom ik na een uur eindelijk bij de Tourist Police. Aangifte gedaan, en dan mag ik in een rood taxibusje weer terug naar het busstation. Aan de andere kant van de stad. Anderhalf uur later heb ik eindelijk een busticket naar Pai in the pocket en heb ik bij een McDonalds eindelijk WiFi. Voor de zekerheid mail ik toch even mijn hostel in Bangkok of mijn camera niet toevallig daar ligt. Dat is mijn enige hoop, want inmiddels voel ik me zwaar kut dat ik Mike’s camera kwijt ben.

Processed with VSCO

Vijf minuten later komt er een mail van het hostel; ze hebben mijn camera gevonden! OH MY GOD wat een opluchting. Ik kan wel janken zo blij. Direct app ik Demi of ze er nog is en de camera mee kan nemen. Ook zij reageert direct en binnen 10 minuten is het geregeld dat zij de camera meeneemt zodat ik hem volgend weekend terugkrijg, wanneer we allebei in Krabi zijn. Crisis averted. Opgelucht stap ik din de mini van naar Pai en onderweg word ik al verliefd op de omgeving. De zon staat laag, de bergen zijn groen en de uitzichten zijn prachtig. In Pai staat mijn bamboo hut met hangmat op de veranda voor me klaar en ben ik blij dat deze dag voorbij is.

20160221_175517

Dag 19 – Pai

Hoe leuk mijn hutje er ook uit ziet, mijn bed is van steen. Ik heb serieus gecheckt of ze niet gewoon het omhulsel van een matras om een steen hadden gedaan. Maar goed, ik heb een prachtig uitzicht op de bergen en de zonsopgang. En een hangmat: hangmatten zijn te gek! Ik loop wat door het dorpje, ontbijt bij een leuk tentje en maak uiteindelijk een lange wandeling door Pai en de omliggende bergen. Wat is het hier mooi en vredig! ’s Middags ontspan ik in de hangmat (had ik al gezegd dat ik gek ben op hangmatten?) met een boek en skype ik voor het eerst sinds mijn vertrek met Mike. Eindelijk snel internet! ’s Avonds heb ik via de backpackersgroep op Facebook afgesproken met twee Nederlandse meisjes om te gaan eten. Uiteindelijk drinken we nog een cocktail bij een bar, maar op zondagavond is er niet veel te beleven in Pai. Tegen twaalven lig ik dus weer in een mijn stenen bed.

Processed with VSCO with hb2 preset

Dag 20 – Pai

Hoe mooi het uitzicht ook is en hoe fijn de hangmat ook ligt, ik besluit toch te verhuizen naar een andere hut. Met een zachter bed. Ineke, één van de meisjes van gisteravond, en ik huren een scooter en gaan de omgeving verkennen. We drinken Chinese thee bovenop een heerlijk rustig view point en vinden daarna een klein stroompje bij wat een waterval hoort te zijn. Het is bijzonder droog in deze regio, het lijkt wel alsof er al maanden geen regen is gevallen. Desalniettemin is de natuur bij de waterval groen en de rotsen reusachtig. We zetten onze beste klim-skills in om naar boven te klimmen en genieten zo een uurtje of wat van het uitzicht en de Thaise kinderen die in een poeltje in de waterval spelen.

Na een lekkere (en late) Thaise lunch rijden we de bergen aan de andere kant van Pai op. Hier staat een tempel met een enorme witte Buddha, waar vandaan je de zonsondergang goed kunt zien. Eerst moet je 350 treden op maar het uitzicht is dat meer dan waard. Zodra de zon achter de bergen is, staat iedereen op om de tempel weer te verlaten. Het lijkt wel alsof we in een bioscoop zitten en de film is afgelopen. Wij blijven nog even lekker zitten, waarom haasten? Gezien onze late lunch besluit ik vanavond lekker te ontspannen met Grey’s Anatomy en een zakje chips. Wanneer ik daar echter net aan wil beginnen, loopt er een Nederlands meisje langs mijn hut die ik vanmiddag toevallig de weg heb gewezen. Roos en ik raken aan de praat om pas uren later weer op te houden en naar bed te gaan, maar niet voordat we besluiten de volgende ochtend samen een yogales te doen.

20160222_173530

Dag 21 – Pai

Voordat het tijd is voor yoga, sta ik om 6.00u voor de deur van Inekes guesthouse. We rijden naar de Pai Canyon om de zonsopgang te zien. Het schijnt hier overdag en in de namiddag overladen met toeristen te zijn, maar nu is het er heerlijk rustig. Het is ijskoud op de scooter maar dat hebben we ervoor over. Na zo’n drie kwartier is de zon helemaal op en hebben we de lucht allerlei kleuren roze zien kleuren.

Processed with VSCO

Terug in het dorp ontbijten we en wil ik eigenlijk terug naar bed. Maar het is tijd voor yoga, denken we. Want wanneer Roos en ik bij de yogastudio aankomen, blijkt dat de beginnersles pas om 11.00u is in plaats van 9.00u. Gelukkig is er een bar en een terras aan de rivier, dus kletsen en ontspannen we met een heerlijk uitzicht. De yogales is fijn – hoewel ik nu verga van de spierpijn – en daarna is het alweer tijd voor de lunch. We halen Didi – een dormgenoot van Roos – en Ineke op en onze girl squat is gevormd. Toevallig hebben we allemaal iets met marketing en communicatie gestudeerd en het is gewoonweg beregezellig. Bijzonder hoe je onderweg zoveel mensen ontmoet, en soms toevalligerwijs een groepje vormt dat zo goed klikt. Na de lunch wandelen we door de straten van Pai en nemen allemaal een massage/voetscrub. ’s Avonds eten we met zijn vieren en struinen over de walking street van Pai. Dit plaatsje is overdag vrij rustig maar in de avond leeft het op. De hoofdstraat wordt afgesloten voor verkeer en de kleding- en eetstalletjes nemen het over. Uit de bars klinkt muziek en overal zijn geuren en kleuren.

Processed with VSCO with a6 preset

Het is vanavond volle maan en er schijnt ergens in de omgeving een Full Moon Party te zijn. Alleen niemand weet precies waar. We haken aan bij een paar Franse meiden, maar ook zij hebben slechts een vaag idee welke kant op te moeten. Na een half uur lopen zijn we ergens op een heuvel en klinkt de muziek steeds luider. Gaaf denk je! Maar eenmaal daar, bleek het bij lange na niet te zijn wat je je indenkt bij een Full Moon Party. 100 Baht entree en een half leeg terrein met wat groepjes mensen. Mwaaaah. Samen met nog tientallen anderen haken we af en lopen weer terug. Ach, het idee was leuk.

Dag 22 – Pai -> Chiang Mai

Veel te snel alweer is het tijd voor mij om terug naar Chiang Mai te gaan. Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om weg te gaan. Het is zo leuk met deze meiden en Pai is heerlijk. Stom genoeg laat ik dit keer mijn verstand mijn gevoel overstemmen en ga ik toch. Weer een leerpuntje: de volgende keer gewoon mijn gevoel volgen. Aangekomen in Chiang Mai zit ik niet lekker in mijn vel en mijn gevoel bij mijn hostel is niet echt goed. Weer heb ik moeite met de overgang, net als vorige week toen ik van Nusa Lembongan naar Kuta ging. Het is dus waar wat ze zeggen, je komt jezelf verdomd goed tegen als je alleen op reis bent.

20160224_210524

Gelukkig weet ik dat dit soort momenten erbij horen en snel genoeg weer voorbij zijn. Dus stap ik naar buiten op zoek naar een restaurantje om te eten waarna ik richting de Night Bazaar loop. Talloze kraampjes met veelal dezelfde kleding en souvenirs maar daarachter zitten de leuke dingen verstopt. Een veldje met tientallen foodtrucks, krukjes en een live band, een kleurrijk food court met Thaise dans op het podium en een markt met een blues café. Het is vast geen verrassing dat ik uiteindelijk met een wijntje in die laatstgenoemde bar eindig. Mijn eigen blues van vanmiddag is alweer bijna vergeten.

Processed with VSCO with a5 preset

Dag 23  – Chiang Mai

En dan ben ik alweer ruim drie weken onderweg! Nog maar anderhalve week totdat ik op Kuala Lumpur Airport ongeduldig op Mike te wachten. De tijd vliegt! Vanmorgen ben ik verhuisd naar een ander hostel. Niet mijn gevoel volgen laat ik me niet meer gebeuren. Inmiddels is Ineke ook in Chiang Mai aangekomen dus bezoeken we samen enkele van de vele tempels in deze stad. Op aanraden van mijn stomme hostel bezoeken we ook de Warorot Market. Een gigantische overdekte markt waar alleen maar locals (en wij) komen, vol met de vreemdste etenswaren, kleding, cosmetia en allerlei prullaria. Nauwelijks toeristenstalletjes, maar we vinden wel super leuke tasjes voor de helft van het geld dat ze op de toeristenmarkt kosten. Voor vanavond zijn er ook al plannen met weer andere mensen via de backpackersgroep op Facebook, dus zo vullen de dagen zich vanzelf en ben je als soloreiziger eigenlijk maar heel weinig echt alleen.

20160225_161924

Morgen ben ik nog in Chiang Mai maar zaterdag vlieg ik naar Krabi, in het zuiden van Thailand om de paradijselijke eilanden te ontdekken. Zin in!

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *